torsdag 4 november 2010

Drömmar

På senaste tiden har jag drömt väldigt mkt, både bra drömmar men även mycket mardrömmar. Och mkt om en speciell person. Jag drömmer mer mardrömmar än bra drömmar, och det har resulterat i att jag har svårt att somna om efter jag har drömt en, de två senaste nätterna har jag vaknat vid 6 och inte kunnat somna om efter det.
Jag berättade mina drömmar för Louise, för hon har också varit med ett antal ggr. Då sa hon till mig att man bearbetar när man drömmer, och det verkar stämma. Så jag blev lite nyfiken på det här med drömmar, och började läsa lite om det..


Hittade det här:
–Vi drömmer faktiskt hela ­tiden, inte bara i perioderna av REM-sömn då hjärnbark, ögon och blodflöde fungerar som om vi vore vakna. Fast under den lugnare djupsömnen ser vi förmodligen inte bilder, utan våra drömmar är mer resonerande.

Ett viktigt syfte med drömmar verkar just vara att bearbeta problem, att älta och tugga och hitta eventuella lösningar, menar Eva Svanborg.
Att vi drömmer hela tiden är kanske inte så märkligt som det kan låta. Den som prövat att meditera blir ju snabbt varse hur det pratas hela tiden inombords, hur känslor ilar förbi och hur bilder skapas kopplade till dessa tankar och känslor. Att denna oavbrutna verksamhet skulle fortsätta även under sömntillståndet är ju mer logiskt än underligt

En dröm är en psykisk upplevelse, som oftast uppträder under REM-sömnen där den upplevs ha en berättande form. Mental aktivitet förekommer även under djupsömnen (slow-wave sleep), men är då nära nog statisk; det rör sig då mer om situationer än om historier. En dröm upplevs normalt sett som fullt verklig medan den pågår, men i samma ögonblick som den upphör faller den oftast i glömska. Ibland har man kvar ett vagt minne av till exempel en viss känsla man hade under drömmen. Om man väcks under själva drömsekvensen minns man oftast mer om drömmen.

En särskild typ av drömmar är lucida drömmar (även känt som klardrömmar). När man drömmer en lucid dröm är man medveten om att man drömmer. Man kan också påverka händelseförloppet i större eller mindre grad. Lucida drömmar är mycket ovanligare än den vanliga typen av drömmar som alla människor drömmer varje natt. Man kan träna upp sin förmåga att få lucida drömmar, så att man kan få ett par tre lucida drömmar i veckan, men man kommer fortfarande drömma vanliga drömmar som vanligt (även om man oftare minns dem än vad "vanliga" människor gör). Det talas om att folk som får klardrömmar har stor hjärnkapacitet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar